Sider

onsdag 13. juli 2011

Kooperatørens Premiestrikkebok trykt i Dyptrykk fra ca 1950

Merete har gitt meg denne fra våre barns Oldemor. Mange fine og artie oppskrifter.  Det var andre tider... Både med hensyn til trykkmetoder, tilgang til ressurser, og kvinnenes ståsted i samfunnet. Og tiltaleformen har endret seg.  I boka tiltales leseren i De form.
Dyptrykk er en trykkmetode som ikke brukes (mye) lenger. På 80 tallet (1980) var det ett rotasjonstrykkeri så vidt jeg husker, mulig det var Emil Moestue (etablert i 1883). Mener ett av ukebladene også ble trykt i dyptrykk i forrige årtusen. Nå brukes det mest til kunsttrykk, i små opplag.
Trykt i dyptrykk hos Emil Moestue AS, 2 farger duplex omslag, innmat 1 + 1 sort
Ærespris, ikke særlig anvendelig i dag. Kategori arti


Solid bukse
Vel,,,,,,,
Jeg stikker ikke en sånn til Islandsturen
Men denne kanskje. Min favoritt
 Grove Scones fra Toro. Enkle og raske å lage på hytta.  Smaken kunne vært bedre.
Pleddet ble brukt flittig i dag. Av og på. Sommer i Trøndelag. 11gr. Brr. Det går tregt med halsen i 3tr fra Rauma på pinner nr 3.  La opp til tåsokker med Fabel på p nr 2,5. Akkurat som det går raskere....

2 kommentarer:

Tovepia sa...

Slapp av, imorgen kommer sola!!
Skikkelig artig hefte, sikkert mye som er på moten igjen;)
Kos deg med pinnene;).klem;)

Guri sa...

Fin blogg du har :)
Legger meg til som følger jeg ;)
Ha en flott dag :)